Duunihommia välistä

Linkkivä LinkedIn-kirjoitukseen

Pitipä ihan uuden röipaikan kolmen viikon kokemuksen myötä kirjoitella jotakin tuonne suureen ja ihmeelliseen Linkkariin. Jos ei ole linkkaritiliä tai muuten vaan pääse tuonne työelämän TikTokkiin niin tässä tekstiä jälkipolville.

Tiedolla johtamisen (data)työkalut yrityksessä joka päivä käytössä, vai joka päivä yritystä saada ajantasaisin data työkaluksi tiedolla johtamiseen?

Kriisi, kvartaali, reagointi, turbulenssi, suhdanne.. You name it. Termejä ja verbaalisia mittareita on paljon, ja niitä pitääkin olla alati muuttuvassa maailmassa. Kaikkiin asioihin emme voi suoranaisesti vaikuttaa, mutta hyvä niistä on olla kartalla. Mittareita on olemassa myös verbaliikan ulkopuolella, ja muuttuvassa maailmassa niiden sykli voi olla kvartaalia pienempi: talouden ja teollisuuden mittarit ovat ajan hermolla, pulssia mitaten. Näihinkään emme voi suoranaisesti vaikuttaa, mutta nämä voimme valjastaa päivittäiseksi työkaluksi.

Dataa on moneen lähtöön ja monesta lähteestä: itse tehtyä/kerättyä, ERP:in exportit, ostettu/ avoin data.. Näin alkuun. Voit huomaamattasi istua arvokkaan datamäärän päällä, tai käytät siitä tietoisesti 5-10% tarkkailuun ja päätösten tueksi.

Ehkä yleisempää on seurata internetin isoja ja miltei loppumattomia dataväyliä –  vieläpä ilmaiseksi? Ok, sounds good, been there & done that? Varmaan jokainen on excelinsä täyttänyt ja nappia painamalla luonut kaavion. Mitäs seuraavaksi? Entäs jos kyse on miljoonien datarivien massasta, ja haluat nämä arvot ja näillä päivämäärillä, tähän kuvaan/näkymään/aikasarjaan ja aina sen hetken tuoreimmalla tiedolla – joka päivä? Ilmainen muuttuu jossain vaiheessa raskaaksi kiveksi repussa jos se syö muulta työajalta pienenkin osan, ja se pienikin osa saa pitkässä juoksussa yhä isompia mittakaavoja.

Erään edunvalvontajärjestön pääekonomisti eilen puhelimessa: “Mietittiin että tiettyihin juttuihin automaattisesti päivittyvä tilastosetti vois osua just meidän tontille -> haluttiin avoimesti kattoa löytyisikö uutta kulmaa ja vastas tarpeita! Meillä on pieni porukka, ja ollaan tämän avulla säästetty huomattavasti työaikaa. Palvelun hintakin on perusteltavissa”.

Edunvalvontajärjestöt, sähköyhtiöt, rakennusala, palveluala, tutkimuslaitokset, virastot, yliopistot, pienet/isot yritykset, asiantuntijaorganisaatiot.. Määrittelyä ja TOL-luokittelua voisi jatkaa työviikon loppuun asti, mutta siinäpä tuoreilla Robo-laseilla asia lyhyesti paketissa käyttökohteittain. Vanhoista toimintamalleista on vaikea päästää irti, joskus liiankin vaikeaa. Teknologia on aina kaksiteräinen miekka, mutta useasti historian kirjoissa etulyöntiasema on löytynyt teknologian uudelta aallolta – sinne uskaltautuneet ovat yleensä päässeet kirjaan jotain kirjoittamaankin.

Tämä on talon suht tuoreen myyntitirehtöörin näkemys ja kokemus asioista, peilaten menneeseen ja Robonomistilla alle kuukauden aikana nähtyyn pintatuntumaan. Myynti voi puhua myynnin savolaisella suulla ja tuoda havaintoja esiin, mutta kun mennään tarkempien graafien, dashboardien, kalkyylien ja ennusteiden konepellin alle – siinä vaiheessa vastuu siirtyy talon data scientistien hellään huomaan. Onneksi niin 🙂

www.robonomist.com

Leave a Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *